Over het CGVS

Missie en Visie

Missie

Sinds 1988 neemt het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) beslissingen met ingrijpende gevolgen voor de asielzoeker. Deze opdracht brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Elke medewerker draagt bij om van het CGVS een open, betrouwbare en besluitvaardige organisatie te maken die bescherming biedt aan wie die nodig heeft.

  • Open: het CGVS is toegankelijk en werkt klantgericht. de beslissingen komen op een transparante manier tot stand.
  • Betrouwbaar: gestroomlijnde interne procedures en bekwame medewerkers garanderen een betrouwbare beslissing voor elke asielzoeker.
  • Besluitvaardig: het CGVS moet in staat zijn om snel op een wijzigende situatie in te spelen, bijvoorbeeld in een land van herkomst. Snelheid en kwaliteit gaan hand in hand.

Visie

Met een jonge en goed opgeleide ploeg streeft het CGVS ernaar voor elke asielaanvraag zo snel mogelijk een juiste beslissing te nemen. de medewerkers gaan daarvoor respectvol, onpartijdig en integer te werk.

  • Respect: een organisatie als het CGVS drijft op tolerante medewerkers met een open geest en respect voor de eigenheid, de overtuiging en de kwaliteit van de ander.
  • Onpartijdig: de medewerkers beoordelen een asielaanvraag individueel en zonder vooroordeel. Persoonlijke belangen, voorkeuren of gevoelens hebben geen invloed op de beslissing.
  • Integer: betrouwbaarheid en eerlijkheid vormen de kern van de organisatie. Het CGVS rekruteert zijn medewerkers onder andere op grond van hun empathie, zin voor verantwoordelijkheid, besluitvaardigheid, hun professioneel engagement en loyauteit.

Mandaat

Asiel

Asiel betekent bescherming. Het CGVS kan een persoon bescherming geven door hem te erkennen als vluchteling of door hem subsidiaire bescherming toe te kennen. Een vluchteling is een persoon die vervolging vreest in zijn herkomstland. Een persoon die een reëel risico op ernstige schade loopt, door oorlog of geweld, of door onmenselijke of vernederende behandeling krijgt de subsidiaire beschermingsstatus.

Het CGVS onderzoekt elke asielaanvraag op individuele basis. De commissaris-generaal neemt op onafhankelijke wijze asielbeslissingen.

Documenten

Het CGVS staat in voor de afgifte van documenten van burgerlijke stand aan erkende vluchtelingen en aan personen die als staatloze erkend zijn door de rechtbank van eerste aanleg. De erkende vluchteling kan niet meer terecht bij zijn nationale overheid om administratieve documenten te krijgen. Daarom heeft het CGVS de bevoegdheid om aan erkende vluchtelingen deze documenten af te leveren.

Wettelijk kader

De werking van het CGVS past binnen een strikt wettelijk kader.

In hoofdzaak bestaat dit wettelijk kader uit het Verdrag van Genève van 28 juli 1951 betreffende de status van vluchtelingen, een aantal teksten van de Europese Unie en Belgische rechtsbepalingen.

De Wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (de Vreemdelingenwet) bevat bepalingen, zowel voor de vluchtelingenstatus als voor de subsidiaire beschermingsstatus.

De Belgische wetsbepalingen in de Vreemdelingenwet die de werking van het CGVS regelen zijn in grote mate het resultaat van de omzetting van de Europese richtlijnen. Deze richtlijnen hebben in de eerste plaats tot doel om een gemeenschappelijk Europees asielstelsel in te voeren.

De hoeksteen van de internationale bescherming voor vluchtelingen blijft echter nog altijd het Verdrag van Genève van 28 juli 1951. Het CGVS voert dan ook zijn opdracht uit met respect voor het Verdrag van Genève.

Internationale wetteksten

Verdrag van Genève van 28 juli 1951 betreffende de status van vluchtelingen, zoals gewijzigd door het Protocol van New York van 31 januari 1967.

Wetteksten van de Europese Unie

Handvest van de grondrechten van de Europese Unie PB nr. C/326/02 van 26 oktober 2012.

Richtlijn 2013/32/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 betreffende de gemeenschappelijke procedures voor de toekenning en intrekking van de internationale bescherming (herziening van Richtlijn 2005/85/EG van de Raad van 1 december 2005) PB nr. L 180 van 29 juni 2013.

Richtlijn 2011/95/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 13 december 2011 inzake normen voor de erkenning van onderdanen van derde landen of staatlozen als personen die internationale bescherming genieten, voor een uniforme status voor vluchtelingen of voor personen die in aanmerking komen voor subsidiaire bescherming, en voor de inhoud van de verleende bescherming (herziening van Richtlijn 2004/83/EG van de Raad van 29 april 2004) PB nr. L 304 van 30 september december 2004).

Richtlijn 2005/85/EG van de Raad van 1 december 2005 betreffende minimumnormen voor de procedures in de lidstaten voor de toekenning of intrekking van de vluchtelingenstatus PB nr. L 326 van 13 december 2005. Zal op 21 juli 2015 worden opgeheven door Richtlijn 2013/32/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 26 juni 2013 PB nr. L 180 van 29 juni 2013.

Richtlijn 2004/83/EG van de Raad van 29 april 2004 inzake minimumnormen voor de erkenning van onderdanen van derde landen en staatlozen als vluchteling of als persoon die anderszins internationale bescherming behoeft, en de inhoud van de verleende bescherming Opgeheven door Richtlijn 2011/95/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 13 december 2011 PB L 304 van 30 september 2004.

Belgische wetteksten

Wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (officieuze coördinatie).

Koninklijk Besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (officieuze coördinatie).

Koninklijk Besluit van 11 juli 2003 tot regeling van de werking van en de rechtspleging voor het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (officieuze coördinatie).

Koninklijk Besluit van 3 augustus 2016 tot uitvoering van artikel 57/6/1, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst.

Beleid

Om tot een geharmoniseerde beoordeling van asielaanvragen te komen, bepaalt de commissaris-generaal het beleid. Hij doet dit in volledige onafhankelijkheid.

 

Beleidsthema's

De thema's overstijgen de situatie in één herkomstland. Dit zijn horizontale beleidsthema’s.

De beleidsthema’s zijn heel divers en hebben betrekking op zowel juridische concepten als asielprofielen, zoals bijvoorbeeld asielzoekers die omwille van hun kwetsbaar profiel nood hebben aan bijzondere procedurele waarborgen.

 

 

De commissaris-generaal vaardigt een beleid uit dat enerzijds betrekking heeft op beleidsthema's over de landen heen en anderzijds op een thematiek in één herkomstland.

Landenbeleid

De commissaris-generaal houdt bij het nemen van een asielbeslissing rekening met de concrete actuele situatie in het herkomstland van de asielzoeker. Hij baseert zich op de reële omstandigheden, maar houdt ook rekening met recente evoluties.

De commissaris-generaal kan per land:

  • een profielspecifiek landenbeleid uitvaardigen
  • een beleid bepalen dat betrekking heeft op de algemene veiligheidssituatie van burgers, los van een specifiek asielprofiel.

 

Wat doet het CGVS niet?

Opvang en begeleiding

Het CGVS is bevoegd voor het onderzoek van asielaanvragen.

Het Federaal Agentschap voor de opvang van Asielzoekers (Fedasil) verzekert de opvang en begeleiding van asielzoekers. Fedasil beheert de open opvangcentra en biedt sociale, juridische, medische en psychologische begeleiding. Na het indienen van de asielaanvraag gaat de asielzoeker naar de Dienst Dispatching van Fedasil om opvang en begeleiding te krijgen.

Fedasil

Erkenning van staatlozen

Het CGVS is verantwoordelijk voor het toekennen van de vluchtelingenstatus of de subsidiaire beschermingsstatus maar erkent geen staatlozen.

De staatloze kan een erkenning verkrijgen door het indienen van een eenzijdig verzoekschrift bij de de familierechtbank van zijn verblijfplaats. Het CGVS levert documenten van de burgerlijke stand af aan erkende staatloze personen.

Familierechtbank

Behandeling van visumaanvragen

Een visum aanvragen gebeurt persoonlijk bij de Belgische ambassade of het consulaat in het land waar de aanvrager woont. De Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) verwerkt deze aanvragen. De voorwaarden zijn afhankelijk van het type visum dat is aangevraagd.

FOD Buitenlandse Zaken

De Dienst Vreemdelingenzaken

Gezinshereniging

Het CGVS is niet verantwoordelijk voor het afleveren van een visum tot gezinshereniging voor naaste familieleden van erkende vluchtelingen of subsidiair beschermden. Zij kunnen een visum tot gezinshereniging aanvragen bij de Belgische diplomatieke post van het land waar de familieleden zich bevinden. De DVZ zal de aanvraag verder behandelen.

FOD Buitenlandse Zaken

De Dienst Vreemdelingenzaken

 

Documenten voor subsidiair beschermden

Het CGVS is bevoegd voor het toekennen van documenten van de burgerlijke stand voor erkende vluchtelingen en staatlozen, maar niet voor subsidiair beschermden.

De subsidiair beschermde kan een geboorteakte aanvragen bij de ambassade van zijn land van herkomst in België.  Als dit niet mogelijk is, kan de subsidiair beschermde zich wenden tot het vredegerecht van zijn woonplaats, voor het verkrijgen van een akte van bekendheid. Dit document kan voor sommige procedures de geboorteakte vervangen.

FOD Buitenlandse zaken

Vredegerechten in België

Regularisatie van vreemdelingen

Wanneer een persoon in België verblijft en een machtiging tot verblijf van langer dan 3 maanden wil aanvragen, kan hij een regularisatie in buitengewone omstandigheden aanvragen in België. Dit is enkel mogelijk wanneer de aanvrager dit verzoek tot machtiging niet kan indienen bij de diplomatieke post in zijn land van herkomst:

  • machtiging tot verblijf om humanitaire redenen (artikel 9 bis Vreemdelingenwet)
  • machtiging tot verblijf om medische redenen (artikel 9 ter Vreemdelingenwet).

De Dienst Vreemdelingenzaken

Terugkeer

De DVZ neemt een beslissing tot een (gedwongen) terugkeer van een uitgeprocedeerde vreemdeling. Fedasil is bevoegd voor de begeleiding en hulp bij een vrijwillige terugkeer van deze persoon.

Fedasil

De Dienst Vreemdelingenzaken

De opdrachten

Basisopdracht

Het CGVS is een federale onafhankelijke administratie. De opdracht van het CGVS bestaat erin bescherming te bieden aan personen die in geval van terugkeer naar hun land van herkomst risico op vervolging of ernstige schade lopen. De commissaris-generaal stelt eerst vast of de asielzoeker in aanmerking komt voor de vluchtelingenstatus. Is dit niet het geval, dan gaat hij na of de asielzoeker in aanmerking komt voor de subsidiaire beschermingsstatus. Overeenkomstig de Belgische, Europese en internationale normen onderzoekt het CGVS elk verzoek om internationale bescherming op individuele, objectieve en onpartijdige wijze.

Het CGVS levert ook documenten van burgerlijke stand af aan erkende vluchtelingen en staatlozen.

Bouwen aan een Europees asielsysteem

Het thema asiel staat hoog op de Europese agenda. Als wereldwijde voorvechter van mensenrechten wordt de EU geconfronteerd met tragische situaties van bootvluchtelingen in het Middellandse Zeegebied. Door het toenemend aantal conflicten in de wereld stijgt tegelijkertijd de druk op de nationale asielsystemen. Het besef groeit dat alle lidstaten een gedeelde verantwoordelijkheid dragen. Zowel om het nationale beleid beter op elkaar af te stemmen als om solidair te zijn met lidstaten onder bijzondere asieldruk. Daarom werkt de EU als sinds 1999 aan de realisatie van een Gemeenschappelijk Europees Asielstelsel. Een opdracht die nog niet voleindigd is.

Duurzame oplossingen voor vluchtelingen

Vluchtelingen hebben niet enkel behoefte aan onmiddellijke bescherming, maar ook aan een perspectief op langere termijn. UNHCR wil vluchtelingen helpen om weer een menswaardig en vreedzaam leven op te bouwen. Drie duurzame oplossingen zijn mogelijk met de steun van UNHCR: vrijwillige terugkeer naar het land van herkomst, integratie in het land van opvang of hervestiging naar een derde land. Het CGVS speelt gezien zijn beschermingsmandaat en landenexpertise een belangrijke rol in het hervestigingsproces.

De organisatie

van-den-bulck

Dirk Van den Bulck

Commissaris-generaal

Dirk Van den Bulck is commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen sinds 2005.

Dirk Van den Bulck behaalde zijn diploma rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven.

In 1999 werd hij benoemd tot bijzitter bij de Vaste Beroepscommissie voor Vluchtelingen (VBV, de voorganger van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen).

In juli 2002 begon hij op het CGVS als adjunct-commissaris, waar hij vanaf september 2003 werd aangesteld tot commissaris-generaal ad interim. Op 1 januari 2005 werd hij benoemd tot commissaris-generaal.

Het mandaat van Dirk Van den Bulck werd op 1 januari 2015 verlengd met vijf jaar.

Gezien het belang van Europese samenwerking inzake asiel vertegenwoordigt hij sinds november 2010 België als lid van het bestuur van de European Asylum Support Office (EASO).

sophie-van-balberghe

Sophie Van Balberghe

Adjunct-Commissaris (FR)

Sophie Van Balberghe is adjunct-commissaris voor de Vluchtelingen en de Staatlozen sinds 2012.

Sophie Van Balberghe studeerde rechten aan de Université catholique de Louvain. Na haar studies behaalde ze een bijkomende master in de mensenrechten.

Na afloop van haar studies kwam ze in oktober 1993 op het CGVS werken. Gedurende zeven jaar werkte ze achtereenvolgens als protection officer, supervisor en geografisch coördinatrice ad interim.

Na een passage bij Fedasil, waar ze werkte als hoofd van de juridische dienst, keerde ze in december 2011 terug naar het CGVS als protection officer. Vervolgens kwam ze bij de juridische dienst terecht.

Op 1 augustus 2012 werd ze benoemd tot adjunct-commissaris voor de Vluchtelingen en de Staatlozen.

Partners en links

Het CGVS staat als centrale, onafhankelijke asielinstantie dagelijks in contact met een brede waaier aan nationale, Europese en internationale partners. Dit zijn overheids- en niet overheidsdiensten, ngo’s, Europese instellingen en internationale organisaties.

Contact

Voor asielzoekers

WTC II

Koning Albert II laan 26 A

1000 Brussel

 

Voor bezoekers

Antwerpsesteenweg 59, 1ste verdieping
1000 Brussel

+32 (0)2 205 51 11

cgvs.info@ibz.fgov.be

Wil u werken voor het CGVS?

Wil u als ambtenaar voor het CGVS werken? Ga dan naar www.selor.be voor beschikbare vacatures. Alle selecties gebeuren bij Selor.

Wil u als vertaler-tolk voor het CGVS werken? Ga dan naar Vacatures.

+32 (0)2 205 51 11

cgvs.info@ibz.fgov.be