Veiligheidssituatie

Nederlands

Het doel van dit onderzoek is een stand van zaken op te maken over de veiligheidssituatie in Niger. De rapport is een update van de vorige focus over de veiligheidssituatie in Niger van 12 juni 2020. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op de periode van 1 april 2020 tot 31 oktober 2020.

De geraadpleegde bronnen gewagen van een verslechterde veiligheidssituatie in de regio's Diffa, Tahoua, Tillabéri en Maradi doorheen 2020. Terroristische groeperingen profiteren van de Covid 19-pandemie en verhogen het aantal aanvallen, ook buiten de gebruikelijke locaties.

Verschillende internationale troepen zijn actief op het grondgebied van Niger. De twee belangrijkste zijn de Franse militaire operatie Barkhane met als missie het bestrijden van terrorisme en jihadistische groepen in de Sahel, en de Joint Force of the G5 Sahel, in 2017 gelanceerd door Niger, Tsjaad, Mauritanië, Mali en Burkina Faso om jihadistisch geweld in de regio aan te pakken. Ook de nationale binnenlandse veiligheidstroepen en het nationale leger van Niger zijn betrokken in de strijd tegen jihadistisch en crimineel geweld in het land.

Boko Haram en ISGS zijn de twee voornaamste terroristische groeperingen actief in Niger. Deze extremistische groeperingen maken gebruik van de verdeeldheid en intercommunale conflicten in het land om hun eigen invloed te consolideren. Daarnaast profiteren criminele groepen en individuen van de zwakke aanwezigheid van veiligheidstroepen om misdaden en misdrijven te plegen.

Voor de periode 1 april 2020 tot 31 oktober 2020 codeert ACLED 189 incidenten in Niger. Daarvan beschouwt ACLED 54 incidenten als battles/armed clashes, 18 als explosions/remote violence en 117 als violence against civilians. Deze incidenten maken 448 dodelijke slachtoffers.

De burgerbevolking is een directe doelwit van geweld door niet-statelijke gewapende groeperingen en, in mindere mate, de veiligheidsdiensten. Gewapende groeperingen bedreigen en vermoorden opstandige gemeenschapsleiders. Ook verkiezingsbeambten zijn een doelwit van jihadisten die verder ook iedereen bedreigen die durft deel te nemen aan de verkiezingen. Naast burgers zijn de veiligheidsdiensten een direct doelwit van dodelijk geweld door terroristische groeperingen. Er is ook sprake van een nieuwe trend van aanvallen op humanitaire hulpverleners.

De veiligheidssituatie in de regio's Tillabéri en Tahoua is de afgelopen jaren sterk verslechterd. De burgerbevolking is het slachtoffer van afpersing, ontvoeringen, aanvallen en gerichte moordpartijen, diefstal van vee en plunderingen van winkels, voornamelijk toegeschreven aan jihadistische groepen.

Misdaden van niet-statelijke gewapende groeperingen tegen de burgerbevolking zijn symptomatisch voor de precaire veiligheidssituatie in de regio Diffa. Het aantal ontvoeringen en het gebruik van geïmproviseerde explosieven groeit. Veiligheidstroepen plegen willekeurige arrestaties en vernietigen eigendommen. Intercommunale conflicten maken slachtoffers.

In Maradi zijn voornamelijk de departementen Guidan Roumdji en Madarounfa in het zuiden getroffen door veiligheidsincidenten. Het gaat om ontvoeringen voor losgeld, veediefstallen, moordaanslagen, verkrachtingen en fysiek geweld. De situatie in de grensgemeenten in de regio Maradi is zorgwekkend.

Sociale onvrede en politieke frustratie hebben zich vertaald in straatdemonstraties in Niamey. Daarnaast vonden in de hoofdstad geen noemenswaardige incidenten plaats.

De verslechterde veiligheidssituatie heeft geleid tot een toenemend aantal ontheemden. IDMC meldt 57.000 nieuwe conflictverplaatsingen in de eerste zes maanden van 2020, wat het volledige aantal ontheemden van het voorgaande jaar overstijgt. De meerderheid van de ontheemding vond plaats in de regio’s Tahoua, Tillabéri en Maradi. In voorgaande jaren vonden de verplaatsingen voornamelijk plaats in de zuidoostelijke regio Diffa. Op 31 oktober 2020 telt Niger 229.509 vluchtelingen, voornamelijk uit Nigeria (186.081) en Mali (59.847), en 257.095 intern ontheemden.

De slechte veiligheidssituatie heeft een negatieve impact op de bewegingsvrijheid van gemeenschappen in de conflictregio’s in Niger. Bovenop de veiligheidscrisis heeft de regering sinds maart 2020 reisbeperkingen ingesteld om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, met grote gevolgen voor de toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en bestaansmiddelen.

Beleid

Het beleid dat de commissaris-generaal voert, is gestoeld op een grondige analyse van nauwkeurige en actuele informatie over de algemene situatie in het land van oorsprong. Die informatie wordt op professionele manier verzameld uit verschillende objectieve bronnen, waaronder het EASO, het UNHCR, relevante internationale mensenrechtenorganisaties, niet-gouvernementele organisaties, vakliteratuur en berichtgeving in de media. Bij het bepalen van zijn beleid baseert de commissaris-generaal zich derhalve niet alleen op de op deze website gepubliceerde COI Focussen opgesteld door Cedoca, dewelke slechts één aspect van de algemene situatie in het land van herkomst behandelen.

Uit het gegeven dat een COI Focus gedateerd zou zijn, kan bijgevolg niet worden afgeleid dat het beleid dat de commissaris-generaal voert niet langer actueel zou zijn.

Bij het beoordelen van een asielaanvraag houdt de commissaris-generaal niet alleen rekening met de feitelijke situatie zoals zij zich voordoet in het land van oorsprong op het ogenblik van zijn beslissing, maar ook met de individuele situatie en persoonlijke omstandigheden van de asielzoeker. Elke asielaanvraag wordt individueel onderzocht. Een asielzoeker moet op een voldoende concrete manier aantonen dat hij een gegronde vrees voor vervolging of een persoonlijk risico op ernstige schade loopt. Hij kan dus niet louter verwijzen naar de algemene omstandigheden in zijn land, maar moet ook concrete, geloofwaardige en op zijn persoon betrokken feiten aanbrengen.

Voor dit land is geen beleidsnota beschikbaar op de website.

Land: 
Niger

Informatie over de asielprocedure op maat van de asielzoeker, vindt u op : asyluminbelgium.be.