Since the Taliban seized power in August 2021, many Afghan nationals have returned to their home country. A large proportion are people who had previously lived in the neighbouring countries of Pakistan and Iran, with or without residence status. They were either forcibly repatriated or left the neighbouring country voluntarily, the latter often out of fear of forced repatriation. Turkey has also repatriated thousands of Afghan nationals, mostly by air. A few Afghans voluntarily travelled from Western countries back to their country of origin. Forced returns have only occurred in isolated cases so far, such as the deportation of 28 criminal offenders by charter flight from Germany in August 2024. Returnees from neighbouring countries almost exclusively enter the country by land, as do those who are forcibly repatriated. The border controls of the Taliban interim authorities are generally superficial. Afghan nationals are always allowed to enter, regardless of whether they have valid travel documents or not. With few exceptions, there are no documented cases of arrests or other abuses of returnees at the official border crossings. Similarly, there are hardly any reported problems at airports when entering the country.. Numerous passengers enter the country every day at airports, including from Western countries. Most of them are business travellers and visitors from the Afghan diaspora. At the beginning, people deported from Turkey were questioned more thoroughly than others, but now they can enter the country without any disturbances. Most of those deported from Germany were initially detained and questioned for some time, but have since also been released. At the border crossings there are reception structures that are run by the Afghan authorities and international organisations as well as NGOs. They offer returnees temporary shelter, food, healthcare and other services. However, returnees reported to the Country Analysis SEM that these services are not always accessible to everyone. The biggest challenge for returnees is access to livelihood, primarily to work. The labour market in Afghanistan has shrunk considerably and is hardly able to absorb the returnees. Without or with only a meager salary, access to housing, education and medical services is often difficult. In such circumstances, a person's local social network plays an important role. Persecution or other abuses by the Taliban interim authorities are reported mainly in the case of a few risk groups, and even in their case not systematically: former senior officials and politicians, former security forces, human rights activists. Women and girls who return to Afghanistan mostly lose access to education and employment opportunities.
Beleid
De algemene veiligheidssituatie in Afghanistan werd de voorbije decennia grotendeels bepaald door een langdurig aanslepend intern gewapend conflict, waardoor zeer veel Afghanen intern ontheemd zijn of hun toevlucht gezocht hebben in het buitenland. Na vele jaren van conflict tussen de voormalige overheid, haar veiligheidsdiensten en buitenlandse troepen enerzijds en opstandelingengroepen zoals de taliban en ISKP anderzijds, nam de taliban in augustus 2021 de macht over.
Het einde van de strijd tussen de vroegere overheid en de taliban ging gepaard met een sterke afname van het conflict-gerelateerd geweld en met een significante daling van het aantal burgerslachtoffers. Voor de beoordeling van de nood aan internationale bescherming houdt de commissaris-generaal er rekening mee dat de controle van de taliban over het ganse Afghaanse grondgebied een belangrijke impact heeft op de mensenrechtensituatie in het land en op het risico dat tal van Afghanen lopen in geval van terugkeer.
Volgend op de machtsovername door de taliban kondigde de commissaris-generaal een tijdelijke, gedeeltelijke, beslissingsstop af. In de periode tussen 15 augustus 2021 en 1 maart 2022 werden geen negatieve beslissingen genomen voor Afghaanse verzoekers. Wel kon nog steeds worden vastgesteld dat er voor heel wat personen duidelijk een nood aan bescherming bestond; voor deze gevallen werden in deze periode positieve beslissingen van toekenning van de status van vluchteling genomen. Dit gold ook voor vele personen die geëvacueerd werden uit Kabul.
Begin maart 2022 werd deze opschorting beëindigd. Sindsdien neemt het CGVS opnieuw beslissingen in alle dossiers.
Het CGVS heeft de opdracht na te gaan of er een nood aan bescherming bestaat voor alle verzoekers om internationale bescherming. Het CGVS gaat voor elke verzoeker individueel na of er voor hem of haar een nood aan bescherming bestaat. Dit gebeurt op basis van de in de wet en internationale verdragen vastgelegde definities van vluchteling en subsidiaire bescherming. Het CGVS heeft niet als opdracht om een “politieke” beoordeling te maken van een regime en op basis daarvan een beschermingsstatus toe te kennen.