The purpose of this report on Bangladesh is to provide relevant information in view of the assessment of international protection, including refugee status and subsidiary protection. This report intends to capture a selection of the main issues relevant to international protection in the assessment of claims from Bangladeshi nationals.
The reference period of this report is 1 January 2022–15 May 2024. Events taking place after the reference period have not been included.
The first two chapters of this report offer general background information on Bangladesh, aiming to provide contextual understanding on the country’s geography and demography, as well as the state structure and general human rights issues. This is followed by a chapter outlining the functionality of the justice and security sector, and its capacity to handle certain types of crime – including trafficking in human beings, illegal money lending, violence against women, and land disputes. These subchapters should be read in conjunction with the chapters covering the general capacity and integrity of the police, the prosecution service and the courts. The chapter on the justice and security sector also contains information on informal and semi-informal mechanisms for conflict-resolution. The final chapter covers the situation of select groups and profiles of interest for this report.
This report was written by the Country of Origin Information (COI) sector of the EUAA.
The following national asylum and migration departments reviewed this report:
- France, Office for the Protection of Refugees and Stateless Persons (OFPRA), Information, Documentation and Research Division (DIDR);
- Germany, Federal Office for Migration and Refugees (BAMF), Country Analysis;
- Hungary, National Directorate-General for Aliens Policing;
- Norway, Landinfo, the Norwegian Country of Origin Information Centre;
- The Netherlands, Ministry of Justice and Security, Office for Country Information and Language Analysis (OCILA).
This report was written according to the EUAA COI Report Methodology (2023) and the EUAA COI Writing and Referencing Style Guide (2023).
Beleid
Het beleid dat de commissaris-generaal voert, is gestoeld op een grondige analyse van nauwkeurige en actuele informatie over de algemene situatie in het land van oorsprong. Die informatie wordt op professionele manier verzameld uit verschillende objectieve bronnen, waaronder het EUAA, het UNHCR, relevante internationale mensenrechtenorganisaties, niet-gouvernementele organisaties, vakliteratuur en berichtgeving in de media. Bij het bepalen van zijn beleid baseert de commissaris-generaal zich derhalve niet alleen op de op deze website gepubliceerde COI Focussen opgesteld door Cedoca, dewelke slechts één aspect van de algemene situatie in het land van herkomst behandelen.
Uit het gegeven dat een COI Focus gedateerd zou zijn, kan bijgevolg niet worden afgeleid dat het beleid dat de commissaris-generaal voert niet langer actueel zou zijn.
Bij het beoordelen van een asielaanvraag houdt de commissaris-generaal niet alleen rekening met de feitelijke situatie zoals zij zich voordoet in het land van oorsprong op het ogenblik van zijn beslissing, maar ook met de individuele situatie en persoonlijke omstandigheden van de asielzoeker. Elke asielaanvraag wordt individueel onderzocht. Een asielzoeker moet op een voldoende concrete manier aantonen dat hij een gegronde vrees voor vervolging of een persoonlijk risico op ernstige schade loopt. Hij kan dus niet louter verwijzen naar de algemene omstandigheden in zijn land, maar moet ook concrete, geloofwaardige en op zijn persoon betrokken feiten aanbrengen.
Voor dit land is geen beleidsnota beschikbaar op de CGVS website.