EASO COI Report. The situation for Chechens in Russia

Nederlands

The report provides an overview of the situation of Chechens living in Russia, outside of the North Caucasus. By examining the situation using a variety of sources and focusing on different topics such as legal requirements, the criminal justice system, socio-economic circumstances, and the role of the authorities, together with closer examination of the situation for a number of specific groups, including returnees, the aim is to present a coherent account of the current situation.

In the first chapter, an overview of the Chechen communities in Russia outside of the North Caucasus region is given, including the size and location of the communities and specific information on the largest communities.

In Chapter 2, legal requirements such as procedures for renewing internal passport, obtaining external passport, and registering for residence is examined from both a procedural and a practical perspective.

Chapter 3 includes four aspects of socio-economic circumstances: housing, education, work, and health care. Each section includes a subsection on how the topic intersects with residence registration, how the system works in Russia, and how specifically the access for Chechens is in each area.

In Chapter 4, the situation for the following profiles are presented: women, separated into single and married, LGBT persons, children, Chechens eligible for military service, and human rights activists and dissidents.

The criminal justice system is presented in Chapter 5 through the following subsections: treatment by police (including the subject of identity checks), criminal cases against Chechens, reporting a crime, the complaints procedure, legal remedies, access to lawyers, and the rights to appeal.

In the sixth chapter, Chechen authorities’ potential information exchange with Russian federal authorities is examined, as well as the role of the Chechen community in providing information to the Chechen authorities and the Chechen authorities’ cooperation with the federal authorities.

In the last chapter, the reception of Chechens returnees is looked into.

This report was co-drafted by Country of Origin Information (COI) specialists from the COI units and asylum offices in the Czech Republic, Lithuania, and the Netherlands.

The initial drafting of this report was finalised on 30 April 2018. No new research has been conducted after, although complementing information has been included after the peer review phase.

This report was written according to the EASO COI Report Methodology.

The following national asylum and migration departments reviewed the report, together with EASO:

Austria, Federal Office for Immigration and Asylum, Country of Origin Information Department

Belgium, Office of the Commissioner General for Refugees and Stateless Persons, Cedoca (Center for Documentation and Research)

Estonia, Police and Border Guard Board, Intelligence Management and Investigation Department, Intelligence Management Bureau

France, Office for the Protection of Refugees and Stateless persons (OFPRA), Information, Documentation and Research Division

Poland, Office for Foreigners, Department for Refugee Procedures, Country of Origin Information Unit

Beleid

Het beleid dat de commissaris-generaal voert, is gestoeld op een grondige analyse van nauwkeurige en actuele informatie over de algemene situatie in het land van oorsprong. Die informatie wordt op professionele manier verzameld uit verschillende objectieve bronnen, waaronder het EASO, het UNHCR, relevante internationale mensenrechtenorganisaties, niet-gouvernementele organisaties, vakliteratuur en berichtgeving in de media. Bij het bepalen van zijn beleid baseert de commissaris-generaal zich derhalve niet alleen op de op deze website gepubliceerde COI Focussen opgesteld door Cedoca, dewelke slechts één aspect van de algemene situatie in het land van herkomst behandelen.

Uit het gegeven dat een COI Focus gedateerd zou zijn, kan bijgevolg niet worden afgeleid dat het beleid dat de commissaris-generaal voert niet langer actueel zou zijn.

Bij het beoordelen van een asielaanvraag houdt de commissaris-generaal niet alleen rekening met de feitelijke situatie zoals zij zich voordoet in het land van oorsprong op het ogenblik van zijn beslissing, maar ook met de individuele situatie en persoonlijke omstandigheden van de asielzoeker. Elke asielaanvraag wordt individueel onderzocht. Een asielzoeker moet op een voldoende concrete manier aantonen dat hij een gegronde vrees voor vervolging of een persoonlijk risico op ernstige schade loopt. Hij kan dus niet louter verwijzen naar de algemene omstandigheden in zijn land, maar moet ook concrete, geloofwaardige en op zijn persoon betrokken feiten aanbrengen.

Voor dit land is geen beleidsnota beschikbaar op de website.

Land: 
Russische Federatie