The purpose of this report on Nigeria is to provide relevant contextual information in view of the assessment of applications for international protection, including refugee status and subsidiary protection. The report provides an overview of the situation in Nigeria in the period 1 January 2023 – 31 March 2024, focusing on security issues and selected profiles relevant for international protection. The report builds upon the preceding EASO COI report Nigeria Security Situation – June 2021.
The drafting of this report was finalised on 3 May 2024. Events taking place after the end of the reference period have not been included.
The report is divided into two parts. The first part provides a security overview and looks into security trends in the period 1 January 2023 - 31 March 2024 and into the nature of the incidents, particularly those having impacted civilians. This is followed by an overview of the Actors involved in the conflict, to be read in conjunction with the EASO COI report Nigeria Security Situation – June 2021, pages 23-39, where the different actors involved in the conflict are presented in detail. Next is a breakdown of the security situation by geopolitical zone. The second part of the report addresses a – non exhaustive – selection of the main profiles relevant for Nigeria. More specifically, the report addresses the situation of victims of trafficking in human beings, women and girls, and LGBTIQ people.
This report was written by the Country of Origin Information (COI) sector of EUAA.
The following national asylum and migration departments reviewed this report:
- Austria, Federal Office for Immigration and Asylum, Country of Origin Information Department
- Denmark, Danish Immigration Service, Ministry of Immigration and Integration
- France, Office for the Protection of Refugees and Stateless Persons (OFPRA), Information, Documentation and Research Division (DIDR)
- The Netherlands, Country of Origin Information Unit, Ministry of Foreign Affairs.
The following external expert reviewed this report:
- Stella Odiase, Lawyer and Doctoral Candidate at the Institute of Development Studies, Sussex University
This report was written according to the EUAA COI Report Methodology (2023) and the EUAA COI Writing and Referencing Style Guide (2023).
Policy
Het beleid dat de commissaris-generaal voert, is gestoeld op een grondige analyse van nauwkeurige en actuele informatie over de algemene situatie in het land van oorsprong. Die informatie wordt op professionele manier verzameld uit verschillende objectieve bronnen, waaronder het EUAA, het UNHCR, relevante internationale mensenrechtenorganisaties, niet-gouvernementele organisaties, vakliteratuur en berichtgeving in de media. Bij het bepalen van zijn beleid baseert de commissaris-generaal zich derhalve niet alleen op de op deze website gepubliceerde COI Focussen opgesteld door Cedoca, dewelke slechts één aspect van de algemene situatie in het land van herkomst behandelen.
Uit het gegeven dat een COI Focus gedateerd zou zijn, kan bijgevolg niet worden afgeleid dat het beleid dat de commissaris-generaal voert niet langer actueel zou zijn.
Bij het beoordelen van een asielaanvraag houdt de commissaris-generaal niet alleen rekening met de feitelijke situatie zoals zij zich voordoet in het land van oorsprong op het ogenblik van zijn beslissing, maar ook met de individuele situatie en persoonlijke omstandigheden van de asielzoeker. Elke asielaanvraag wordt individueel onderzocht. Een asielzoeker moet op een voldoende concrete manier aantonen dat hij een gegronde vrees voor vervolging of een persoonlijk risico op ernstige schade loopt. Hij kan dus niet louter verwijzen naar de algemene omstandigheden in zijn land, maar moet ook concrete, geloofwaardige en op zijn persoon betrokken feiten aanbrengen.
Voor dit land is geen beleidsnota beschikbaar op de CGVS website.